Huurder- en verhuurderonderhoud

U huurt een woning van Woontij. Samen zijn wij verantwoordelijk voor het onderhoud aan en in de door u gehuurde woning. Maar wie doet nu wat? En wat kost het u als huurder? U vindt al deze antwoorden in de brochure ‘Onderhoud van A tot Z Wie doet wat?

In onderstaande tarievenlijst leest u welke kosten eraan verbonden zijn als u huurdersonderhoud door ons laat uitvoeren of, bijvoorbeeld bij een verhuizing uw verplichtingen niet nakomt.

Een mooi voorbeeld:

Het kan gebeuren dat u hulp nodig hebt bij het openen van een deur. Misschien heeft u per ongeluk de deur achter u dicht getrokken en de sleutels binnen laten liggen, of bent u uw sleutels kwijt? Het overkomt ons allemaal wel eens. Onze buurtconciërges hebben speciaal gereedschap om, zonder schade anders dan aan het sluitwerk zelf, u de toegang tot de woning weer te verschaffen.

Wij rekenen hiervoor wel kosten. In onze tarievenlijst kunt u lezen wat deze kosten zijn.

Voordat u ons dus voor onderhoudswerkzaamheden inschakelt die vallen onder huurdersonderhoud, is het goed om na te gaan welke kosten hieraan verbonden zijn.

 

Een ander voorbeeld:

U bent verantwoordelijk voor de waterleiding die loopt vanaf de hoofdkraan in uw huis tot de kranen. Dit betekent dat u zelf moet voorkomen dat legionella gaat groeien in uw waterleiding. Zo kunt u de temperatuur van het water in uw warmwatertoestel afstellen op minimaal 60°C. Boven de 60°C gaat de bacterie dood. Als het douchewater in uw warmwatersysteem (boiler) warmer is dan 60°C, kunt u zonder risico’s douchen. Koud water moet onder de 25 graden Celsius zijn. Meer over legionella en hoe dit te voorkomen leest u hier Wat is legionella en hoe voorkom ik het?

Het bijvullen van het water in de CV valt ook onder huurderonderhoud. Hier leest u een praktische handleiding cv-ketel-bijvullen-in-6-stappen