Verhuizen en huurachterstand

Huurachterstand en verhuizen naar een andere woning van Woontij?

Heeft u een huurachterstand maar wilt u toch verhuizen naar een andere woning van Woontij? Zorg dan dat u de huurachterstand heeft betaald voordat u reageert op een woning. U komt alleen in aanmerking voor een woning als u geen huurachterstand heeft op het moment dat u reageert. Dit betekent dat de huur niet later binnen mag zijn gekomen dan afgesproken in de huurovereenkomst. Meestal is dit de eerste van de maand.

Huurachterstand en verhuizen naar een woning van een andere verhuurder?

Woningcorporaties in Nederland werken met een verhuurdersverklaring. Als u in aanmerking komt voor een woning bij een andere verhuurder dan wordt er gevraagd om een verhuurdersverklaring. Als u een huurachterstand heeft, of heeft gehad, vermeldt Woontij dit op de verhuurdersverklaring.

Moeite met betalen?

U vindt het waarschijnlijk lastig om te praten over uw financiële moeilijkheden. Verstandig is het wel. Zo voorkomt u dat de achterstand zo hoog oploopt, dat het heel moeilijk wordt om de schuld nog in te lossen. Wij adviseren u daarom zo snel mogelijk contact met ons op te nemen wanneer u een huurachterstand heeft of problemen heeft met uw huurbetaling. Dan kunnen we samen goede afspraken maken en blijft de huurachterstand beperkt. Als u ernstige betalingsproblemen heeft adviseren wij u direct contact op te nemen met het Sociaal Team van de gemeente.Woontij wil betalingsachterstanden voorkomen. In de praktijk betekent dit dat u snel een herinnering ontvangt. Wij doen dit om er voor te zorgen dat er geen huurachterstanden ontstaan die zo hoog opgelopen zijn dat het moeilijk wordt om deze in te lopen.

Naar boven
Veelgestelde vragen over:

Huur betalen

  • Wat moet ik doen als ik betalingsproblemen heb?

    U vindt het waarschijnlijk lastig om te praten over uw financiële moeilijkheden. Verstandig is het wel. Zo voorkomt u dat de achterstand zo hoog oploopt, dat het heel moeilijk wordt om de schuld nog in te lossen. Wij adviseren u daarom zo snel mogelijk contact met ons op te nemen wanneer u een huurachterstand heeft of problemen heeft met uw huurbetaling. Dan kunnen we samen goede afspraken maken en blijft de huurachterstand beperkt. Als u ernstige betalingsproblemen heeft adviseren wij u direct contact op te nemen met het Sociaal Wijkteam van de gemeente.

    Woontij wil betalingsachterstanden voorkomen. In de praktijk betekent dit dat u snel een herinnering ontvangt. Wij doen dit om er voor te zorgen dat er geen huurachterstanden ontstaan die zo hoog opgelopen zijn dat het moeilijk wordt om deze in te lopen. 

  • Wat kan het Sociaal Wijkteam doen bij financiële problemen?

    Het  Sociaal wijkteam van de gemeente is er om u te helpen bij betalingsproblemen of inkomensvragen Uw gemeente kan u mogelijk helpen als u, zonder hulp, zelf niet meer uit uw financiële problemen komt. 

    U kunt contact opnemen met het Sociaal Team voor:
    • het voorkomen van schulden
    • bemiddeling bij schulden
    • schuldenregeling
    • schuldsanering
    • budgetteren
    • inkomensbeheer
    • huurschulden die door de corporaties worden gemeld

    Wanneer u een beroep wilt doen op één van bovenstaande vormen van hulpverlening dan kunt u zich aanmelden via de receptie van uw gemeente. Een afspraak is dan zo gemaakt.

    Gegevens gemeente Texel          Gegevens gemeente Den Helder/Julianadorp

    Telefoon: 14 0222                        Telefoon: 14 0223
    gemeentetexelnl                       kccdenheldernl

    Openingstijden:                              Openingstijden:
    ma-do 8.30-12.30 uur                   ma-wo 8.30 tot 15.00 uur
    vr 15.00 tot 19.00 uur                   do 8.30 tot 19.30 uur
                                                             vr 8.30 tot 12.00 uur en 15.00-19.00 uur

  • Wat zijn voor mij de voordelen van het automatisch innen van de huur door Woontij?

    Het zelf regelen van een automatische betaling bij uw bank lijkt handig, maar heeft als nadeel dat u wijzigingen zelf (en op tijd) moet doorgeven. Door de automatische betaling via ons te regelen, heeft u er geen omkijken meer naar.

    Als u ons een machtiging geeft dan heeft dat de volgende voordelen voor u:

    • u hoeft er zelf niet meer aan te denken dat u de huur moet betalen
    • wijzigingen in de huurprijs worden automatisch verwerkt, bijvoorbeeld de jaarlijkse huurverhoging

    Bent u het niet eens met de afschrijving? Dan kunt u dit bedrag terug laten storten op uw rekening. Dit kunt u doen binnen 56 dagen na de afschrijving. 

  • Wanneer moet ik mijn huur betalen?

    U bent verplicht ervoor te zorgen dat de huur voor de 1ste van elke maand is betaald.

  • Wat moet ik doen als de huur niet van mijn rekening is afgeschreven?

    Als u op het moment van betaling onvoldoende saldo op uw rekening had, kunnen wij het bedrag niet innen. U moet dan zelf zo snel mogelijk het huurbedrag aan ons overmaken. Ook als u een automaat voor afschrijving van uw huur heeft ingevuld kan het voorkomen dat de huur niet van uw rekening aan ons wordt overgemaakt. Dit heet een stornering.  U zult dan zelf het bedrag aan ons moeten overmaken op ons rekeningnummer NL80RABO0362504881 onder vermelding van uw naam, adres en huurnummer. Dit huurnummer vindt u via het klantportaal "Mijn Woontij". is dit nodig?

  • Waaruit bestaat het totale huurbedrag van mijn woning?

    Uw maandelijks te betalen huur kan bestaan uit drie delen:

    1. De kale huur (netto huur) voor het gebruik van uw woning
    2. Verrekenbare servicekosten. Servicekosten zijn kosten die de huurder op grond van de huurovereenkomst boven op de (kale) huurprijs betaalt. Voor dat geld levert de verhuurder bepaalde leveringen en diensten. Hij betaalt bijvoorbeeld voor gas, water en elektriciteit of voor het schoonhouden van gemeenschappelijke ruimten zoals het trappenhuis. Deze kosten worden jaarlijks met u afgerekend
    3. Overige diensten. Hieronder horen bijvoorbeeld de diensten van de huismeester/buurtconciërge, waarvoor u maandelijks een vast bedrag betaalt