Woning ruilen

Van woning ruilen? Zo werkt het

Wil je graag verhuizen maar is de wachttijd te lang? Dan kun je proberen te ruilen. Woningruil betekent dat jij en één andere huurder van elkaars woning wisselen. Dit kan ook met woningen in verschillende gemeenten.

Voordat je kunt ruilen, heb je toestemming nodig van ons én van de eigenaar van de woning van je ruilpartner.

Bij een woningruil ga je minimaal een huurcontract van 24 maanden aan.

Kan ik woningruil aanvragen?

In principe kan iedereen woningruil aanvragen, zolang je daadwerkelijk van woning ruilt. Na de ruil krijg je een nieuwe huurovereenkomst voor minimaal 24 maanden. Wil je na de ruil toch verder zoeken naar een andere woning? Dan kun je je opnieuw inschrijven. De datum van je nieuwe huurovereenkomst wordt dan je nieuwe inschrijfdatum als woningzoekende.

Houd er rekening mee dat de huur van de woning waar je naartoe verhuist hoger kan zijn dan de huur van je huidige woning.

Voor het ruilen met een aangepaste woning gelden aanvullende voorwaarden. Ruilen met een verkoopwoning van Woontij is niet mogelijk.

Voor woningruil op Texel moet de nieuwe bewoner voldoen aan de huisvestingsverordening.

Hoe vraag ik woningruil aan?

Je vraagt woningruil aan met dit formulier. Om alles goed en op tijd te laten verlopen, stuur je het formulier ten minste twee maanden voordat je de ruil wilt laten ingaan naar ons terug. Wij beoordelen je aanvraag binnen 10 werkdagen.

Welke gegevens stuur ik mee? 

van jou: 

  • De akkoordverklaring van de gemeente als je je huidige gemeente verlaat

  • Je salarisstrook en/of uitkeringsspecificatie van de laatste maand

  • De meest recente inkomstenverklaring van de belastingdienst ( IBRI-verklaring). Dit kun je downloaden via Mijn Belastingdienst

Van je ruilpartner: 

  • Salarisstrook en/of uitkeringsspecificatie van de laatste maand

  • De meest recente inkomstenverklaring van de belastingdienst ( IBRI-verklaring). Dit kan je ruilpartner aanvragen bij de Belastingdienst via 0800-0543

Controle van de aanvraag:

Pas als we alle gegevens compleet hebben, nemen we je aanvraag in behandeling. We kijken naar:

  • De reden van de woningruil

  • Of de formulieren correct zijn ingevuld

  • Of de inkomensgegevens compleet zijn

  • Of alle bijlagen zijn meegeleverd

  • Of er sprake is (geweest) van overlast

  • Of er sprake is (geweest) van huurachterstand of andere schulden

Technische controle en duur van het nieuwe huurcontract

Als je gegevens compleet zijn, plannen we een afspraak voor een technische controle van de woning met de buurtconciërge. Hij controleert:

  • De staat van de woning

  • Of er wijzigingen zijn die verwijderd moeten worden of mogen blijven

  • Of de woning netjes en schoon is

  • Of er technische gebreken zijn

Zorg dat alle overnames op het overnameformulier staan en teken dit samen met je ruilpartner. Na de inspectie ontvang je schriftelijk bericht. Op basis hiervan wordt de definitieve huurprijs vastgesteld. Als je ruilpartner niet akkoord gaat, kan hij nog afzien van de woningruil.

Huuropzegging en tekenen nieuw contract

  • Als beide verhuurders akkoord gaan, zeg je de huur van je huidige woning op. De einddatum stemmen we met je af.

  • Maak daarna een afspraak met je ruilpartner om het huurcontract te tekenen en de sleutels in ontvangst te nemen.

  • Het huurcontract wordt afgesloten voor minimaal 24 maanden om misbruik van de ruilmogelijkheid te voorkomen.

Belangrijke aandachtspunten

  • Wij bemiddelen niet bij woningruil.

  • Informeer van tevoren naar de huur van beide woningen na de ruil, deze kan verschillen van je huidige huur.

  • Maak goede afspraken met je toekomstige ruilpartner.

  • Denk goed na voordat je het ruilformulier ondertekent; je tekent een huurcontract voor minimaal 24 maanden.

  • Een ruilaanvraag kun je alleen intrekken als beide partijen daar schriftelijk mee akkoord gaan.

  • Verhuis pas als de hele procedure is afgerond. Verhuis je eerder, dan woont één van jullie mogelijk niet legaal, wat gevolgen kan hebben voor de aansprakelijkheid.